آیا حزب‌الله توانایی راه‌اندازی جنگی گسترده علیه اسرائیل را دارد؟

حمله سایبری گسترده اخیر مستلزم بازنگری طرح‌های حزب‌الله برای مقابله با هرگونه تشدید تنش احتمالی با اسرائیل است

حملات سایبری اخیر اسرائیل علیه حزب‌الله که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از اعضا و شخصیت‌های برجسته این حزب منجر شد، بر آمادگی حزب‌الله برای رویارویی گسترده علیه اسرائيل تاثیر شگرفی به‌ جا گذاشت. حذف این رقم بزرگ از فرماندهان، جنگجویان و سایر افراد کلیدی حزب‌الله از صحنه فعالیت ضربه‌ای دردناک و شدیدی به این حزب وارد کرد؛ به‌ويژه اینکه افراد یادشده در مدیریت جنگ و برقراری ارتباط با نیروهای مستقر در جبهه جنگ جنوب لبنان نقش مهمی ایفا می‌کردند. در واقع، حمله سایبری گسترده اخیر مستلزم بازنگری طرح‌های حزب‌الله برای مقابله با هرگونه تشدید تنش احتمالی با اسرائیل است.

انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی باعث شد حزب‌الله که به ادعای حمایت از جنگ حماس در نوار غزه، خود آتش جنگ علیه اسرائیل را در جبهه جنوب لبنان برافروخته بود، از موضع تهاجم به سمت ورطه‌ای بلغزد که به‌ رغم قرار گرفتن در معرض حملات غافلگیرانه و پی‌درپی اسرائيل، توان دفاع از خود را نداشته باشد. با این حال، حزب‌الله برای حفظ آبرویش هم که شده، ناگزیر است حملات اسرائیل را بی‌پاسخ نگذارد. اما آیا در جنگ گسترده احتمالی که پاسخ حزب‌الله ممکن است آتش آن را شعله‌ور کند، حزب‌الله توان رویارویی با اسرائیل را دارد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی امین، فعال سیاسی مخالف حزب‌الله، در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط گفت: «اسرائیل با حمله سایبری بزرگ و هدف قرار دادن پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی و بی‌سیم حزب‌الله، هزاران تن از اعضای فعال این حزب را از صحنه فعالیت خارج و نهادهای نظامی و امنیتی حزب‌الله را به‌شدت دچار آشفتگی و سردرگمی کرد.»

شکی نیست که عملیات اخیر اسرائیل نه‌تنها توانایی حزب‌الله را در حمله به اسرائيل کاهش داد، بلکه این گروه را حتی در زمینه دفاع مقابل اسرائیل به‌ میزان قابل‌توجهی ناتوان کرد. اگرچه برخی ناظران پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است عملیات گسترده سایبری سه‌شنبه گذشته مقدمه‌ای برای حمله زمینی به لبنان باشد و اسرائیل با بهره‌جویی از سردردگمی شدید جنگجویان حزب‌الله، عملیات زمینی را آغاز کند، چنین اتفاقی نیفتاد و به احتمال زیاد اسرائيل با توجه به عواقب شدید حمله زمینی به لبنان، از این اقدام خودداری می‌کند؛ به‌ویژه اینکه تهاجم به قلمرو لبنان مستلزم موافقت آمریکا است واشینگتن مخالف حمله به لبنان است. علاوه بر آن، اولویت اسرائیل اجرای طرح‌های کنترل نوار غزه و کرانه باختری است، در حالی که جبهه جنوب لبنان برای اسرائيل چالشی سیاسی است، نه وجودی.

امین افزود: «به باور من، در حال حاضر، گزینه جنگ زمینی با لبنان روی میز اسرائیل نیست، اما حملات هوایی، ترور و جنگ سایبری همچنان ادامه خواهد داشت. افزون بر اینکه ممکن است اسرائیل به حملات ویژه مانند آنچه در مصیاف سوریه اتفاق افتاد، روی بیاورد.»

به باور امین، حزب‌الله در موقعیتی نیست که بتواند جنگی گسترده علیه اسرائيل به راه اندازد اما به‌رغم حملات کوبنده اخیر، حزب‌الله برای دفاع از خود توان مقابله با اسرائیل را دارد. این در حالی است که در محاسبات اسرائیل، هنوز زمان جنگ زمینی فرا نرسیده و هدف از درگیری کنونی، آسیب رساندن به حزب‌الله و خدشه‌دار کردن حیثیت نظامی و امنیتی این حزب است و ادامه چنین جنگی برای اسرائيل دشوار نیست.

از سوی دیگر، دکتر هشام جابر، ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی، در مصاحبه‌ای با الشرق‌الاوسط، گفت: «ضربه‌ای که حزب‌الله در چند روز گذشته متحمل شد، واقعا شدید و دردناک بود، اما این حمله در عملیات نظامی حزب‌الله تاثیر زیادی ندارد، به‌ویژه اینکه شمار اندکی از جنگجویان حزب‌الله هدف دو حمله سایبری اخیر قرار گرفتند و حدود ۴۰ درصد از مجروحان را افرادی تشکیل می‌دهند که در عرصه‌های اداری و لجستیکی فعالیت می‌کردند. علاوه بر این، ۷۰ درصد کسانی که در نتیجه حملات اخیر مجروح شدند، ظرف چند هفته درمان می‌شوند و ماموریتشان را از سر می‌گیرند.

جابر افزود: «به‌رغم وقوع حملات اخیر، حزب‌الله همچنان آماده جنگ و قادر به دفع حمله زمینی است، به‌ویژه اینکه بر اساس اظهارات رهبران اسرائیل، حزب‌الله در مدت نزدیک به یک سال گذشته، تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد از توانایی‌های نظامی‌اش استفاده کرده است. همچنان، به‌رغم ایجاد اختلال در شبکه ارتباطات حزب‌الله، این حزب‌ شبکه‌های وسیع و جایگزین ارتباطی دیگری دارد که نفوذ به آن‌ها عملا دشوار است.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه